Ga verder naar de inhoud

Wij zijn op zoek naar bedrijven die een eigen Repair Café willen opstarten.

Kris Jehaes Maakbaar01 Blur Square Kris Jehaes 04/09/24

Om de beperkingen van een klassiek Repair Café te overwinnen is Maakbaar Leuven op zoek naar grote bedrijven die zelf aan de slag willen gaan met een intern Repair Café. Er zijn verschillende concepten mogelijk en Maakbaar Leuven wil met zijn expertise bedrijven end-to-end begeleiden in dit traject.

Er is nood aan meer repairhanden om de snel groeiende afvalberg van kleine elektronische toestellen te verkleinen. De berg is meer dan groot genoeg en elk repair-initiatief is dan ook relevant.

Aarzel niet en contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek. In dit artikel leer je alvast meer over de voordelen van een Corporate Repair Café.

Steeds meer bedrijven starten eigen Repair Cafés.

Corporate Repair Cafés lijken een trend die sinds 2023 in opmars is als we bepaalde nieuwsartikels mogen geloven.

We ontdekten het eerste artikel in de zomer via de website van repaircafe.org over HP in de US. Een beetje tegen hun eigen klassieke businessmodel in organiseerden zij een repair café.

Printer and laptop manufacturer HP in Boise, Idaho, US, hosted an in-house Repair Cafe for and by employees in June. According to Repair Cafe International, this is the first Repair Cafe at a company whose products you often see in Repair Cafes.

In oktober 2023 was er nieuws korter bij huis, over een gelijkaardig initiatief van Siemens in België. Dit was te lezen op de nieuwssite made-in.be

Het bedrijf Siemens uit Huizingen organiseerde voor de eerste keer een Repair Café. Topingenieurs kregen een tiental objecten in handen om nieuw leven in te blazen, van fietsen tot wafelijzers. De eigenaars konden ter plekke leren hoe ze voortaan zelf hun gebroken materiaal herstellen.

Dit is allemaal heel goed nieuws, want het bewijst dat het belang van repair niet enkel bij particulieren leeft, maar ook bij bedrijven en geleidelijk aan zelfs bij de makers van toestellen. Dat geeft hoop voor een toekomst waarbij toestellen hopelijk langer meegaan en gemaakt worden om eenvoudig herstelbaar te zijn.

Toonaangevende makers die vandaag al langlevende producten op de markt zetten zijn de Nederlandse smartphone producent FairPhone en de Amerikaanse laptop producent Framework. Beide bedrijven streven ernaar om software, hardware en wisselstukken zo lang mogelijk beschikbaar te houden en te zorgen dat deze duurzamer zijn.

Waarom klein elektronisch afval (e-waste) een probleem is.

We hebben nog een lange en complexe weg te gaan voordat wetgeving, producenten en aandeelhouders op elkaar zijn afgestemd om toestellen echt duurzaam te maken. Daarom is er in de tussentijd altijd nood aan extra repairhanden als één van de manieren om de e-waste afvalberg te verkleinen.

E-waste zou je kunnen opdelen in 3 grote groepen:

  • Type 1 - Grote toestellen: koelkasten, vaatwassers, droogtrommels, etc…
  • Type 2 – Kleine toestellen: Stofzuigers, strijkijzers, lampen, luidsprekers, etc…
  • Type 3 – Computer en telecommunicatie toestellen: Laptops, PCs, tablets, smartphones, etc…

Vooral de kleine elektronische toestellen vormen een groot probleem omdat ze vaak te goedkoop zijn om te laten repareren. Als je hiervoor iemand een aanvaardbaar loon wilt betalen komt het vaak te duur uit.

Daarnaast zijn type 2 toestellen de snelst groeiende groep. Voor type 1 en type 3 toestellen zijn er wel allerlei commerciële initiatieven te vinden omdat deze toestellen een hogere waarde hebben en je zo uit de kosten kan komen bij herstel of recyclage.

De sweetspot en meerwaarde van een repair café is dan ook om met vrijwilligers aan de slag te gaan met kleine huishoudelijke toestellen die buiten garantie zijn en waar moeilijk een businessmodel rond te vinden is.

Er wordt veel repairdata verzameld door repair café’s wereldwijd. Volgens repairmonitor.org wordt meer dan 60% van de aangemelde toestellen ter plaatse hersteld zonder de nood aan wisselstukken. De impact is dus zeker niet te onderschatten.

Hoe grote bedrijven de e-waste afvalberg kunnen helpen verkleinen.

Voor hun afgedankte informatiesystemen hebben veel bedrijven al partners gevonden die dit IT-materiaal overnemen, en een 2de leven geven. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de Belgische bedrijven Close The Gap, en Out Of Use. Een mooie win-win-win-partnerschap.

Maar bedrijven kunnen ook een relevant verschil maken voor andere soorten e-waste. Dit door een combinatie van het brengen van awareness bij hun personeel en zelf een intern repair café opstarten. Een repair café in een bedrijf zal een hoop mensen aanspreken die anders nooit een klassiek repair café zouden overwegen. Een klassiek repair café heeft namelijk verschillenden beperkingen die een Corporate Repair Café (CRC) niet heeft.

De beperkingen van klassieke repair cafés.

Het nadeel van een klassieke repair café is dat deze voor vele mensen een te hoge drempel vormt om verschillende redenen. Ook al is deze 'dienst' gratis.

De voornaamste redenen zijn:

  • Online kopen is gemakkelijk: Het is veel minder moeite om online een nieuw toestel te kopen.
  • Prime-time: Repair cafés vinden vaak in het weekend plaats, en veel mensen offeren deze prime-time niet graag op.
  • Locatie: Er is niet altijd een repair café in de buurt of wanneer het jou past. Het vraagt discipline om het in te plannen tussen al je andere bezigheden.
  • Wachtzaal stress: Onzeker wachten doen we niet graag. Bij een slechte ervaring kom je waarschijnlijk niet snel terug.
  • Kort: Het moet oplosbaar zijn op 1 kort repair moment van 1 tot 3 uur. Anders is het te moeilijk of moet je nog eens terugkomen.
  • Wisselstukken: Zijn er wisselstukken nodig dan zal je een 2de keer moeten terugkomen met het juiste stuk. Je krijgt waarschijnlijk een andere hersteller wat het allemaal niet handig maakt.

Mits enkele aanpassingen aan het klassiek repair café model kan een Corporate Repair Café op al deze beperkingen een klant-vriendelijker aanbod neerzetten.

De voordelen van een Corporate Repair Café

Een Corporate Repair Café (CRC) is een herstel initiatief georganiseerd voor en door het personeel van het bedrijf. Het is dus een interne aangelegenheid en in eerste instantie niet de bedoeling dat er extern publiek naar toe komt.

Gemakkelijk: Mensen gaan sowieso regelmatig naar hun werk, en kunnen zo tijdens de werkuren toestellen meebrengen. Dit is bijna even gemakkelijk om uit te proberen als online aankopen en je offert geen prime-time weekend-tijd op.

Awareness voor circulariteit: Een CRC herstelt niet alleen toestellen, maar brengt ook de problematiek van e-waste onder de aandacht bij de personeelsleden en met wat geluk ook bij hun vrienden en familie.

Concrete voordelen voor bedrijven:

  • Het is een nuttige en positief intern project voor deelnemende personeelsleden.
  • Het kan een onderdeel zijn van duurzame initiatieven die al lopen binnen het bedrijf.
  • Het is een meetbaar initiatief bruikbaar in CSR/ESG rapporten.
  • Het draagt bij aan een positieve interne en externe employer branding.
  • Het kan fungeren als teambuilding met purpose en impakt

Wil je meer weten?

Aarzel niet en contacteer ons voor een vrijblijvend en verkennend gesprek. Contacteer direct de project verantwoordelijke Kris Jehaes op kris@maakbaarleuven.be

Leadersin CSR banner Leadersin CSR banner
Kris Jehaes Maakbaar01 Blur Square

Kris Jehaes

MBA, maker, technology expert and circular enthusiast.

Meer herstelverhalen

Locatie zoekt Repair Café !!!

Locatie zoekt Repair Café !!!

Maakbaar Leuven - 05/09/24
OBC Ter Wende, een kleinschalig Observatie en Behandelingscentrum in Leuven wil zeer graag een 3-tal keer per jaar een Repair Café hosten.…
Telraam V1 Sensor Upgrade

Telraam V1 Sensor Upgrade

Maakbaar Leuven - 03/09/24
Op dinsdag 2 juli 2024 nodigden we de burgers van het Leuvense Telraam-netwerk uit voor een receptie in de kantine van de maakleerplek. Met…
Het ‘Home Repair’-proefproject in samenwerking met KU Leuven en Kringwinkel Vites.

Het ‘Home Repair’-proefproject!

Maakbaar Leuven - 03/09/24
Volgens de United Nation’s Global E-waste Monitor 2024 vertegenwoordigen kleine apparaten bijna één derde van de totale jaarlijkse massa…