Ga verder naar de inhoud

Defecte Stofzuigers Gezocht!

8 februari 2024

Het experiment was een succes!

We gaan door met de dienst!

Lees er meer over in deze blog.

Sharepair news
SR 7

Het online experiment dat liep van november 2023 tem januari 2024 heeft aangetoond dat er nood is aan dergelijke online diagnose dienst.

De mensen die deelnamen aan het experiment waren heel enthousiast.

We willen dan ook alle mensen die deel hebben genomen aan het experiment bedanken:


Dikke Merci!


We verankeren deze online dienst en gaan deze verder verfijnen. Lees er hier meer over.


Wat hebben we geleerd?

Optimaliseren van de diagnose flow
De stofzuigers in het experiment zijn naar ervaren herstellers gegaan om de diagnose flow die we tijdens het telefoongesprek hanteerde te kunnen evalueren. Hieruit zijn interessante bevindingen gekomen waardoor we onze online diagnose verder kunnen verfijnen en dus ook gerichter informatie aan de burger kunnen geven.

De noodzaak voor efficiënte hersteldiensten

Uit de online gesprekken blijkt dat er een nood bestaat bij de burger om snel en goedkoop een oplossing voor hun defect toestel te kennen. Deze is momenteel niet voorhanden. De bestaande pistes zijn niet gekend bij de burger en voldoen niet aan de noden van de burger, daar willen we verder op inzetten.

1 op 5 stofzuigers was niet defect

We hebben vastgesteld dat 1 op 5 stofzuigers niet defect was. Als we deze stofzuigers online kunnen opsporen is de burger, zonder dat hij/zij zich moet verplaatsen, direct geholpen. Dit is natuurlijk goed nieuws. Dit toont aan dat het kennen van de gebruiks- en onderhoudstips een belangrijke rol speelt.

Door het online contact komen enkel de toestellen die effectief defect zijn en die wenselijk te herstellen zijn tot bij onze herstellers. Hierdoor kunnen we de herstelcapaciteit efficiënter gaan inzetten met als gevolg dat er meer toestellen hersteld kunnen worden en dit op een kortere tijd.


Dit resulteert in tevreden burgers die niet direct naar de winkel gaan om een nieuw toestel te kopen. En dat is waar het uiteindelijk allemaal draait: we willen tevreden burgers die snel geholpen zijn en we willen de e-waste berg (één van de snelst groeiende afvalbergen) verkleinen en dit kunnen we verwezenlijken als er valabele alternatieven zijn voor nieuwkoop, met name: de burger informeren en het toegankelijk maken van diensten die levensduurverlenging voorop stellen.

Gebruiks- en onderhoudstips

Ook werden er gebruiks- en onderhoudstips meegegeven zodat in de toekomst minder toestellen defect raken.

Eén van de terugkerend gebruikstips was: gebruik je stofzuiger niet om het stof op te zuigen als je een gat in de muur boort. Het fijn stof geraakt door de filter tot in de motor.

Een veel voorkomend onderhoudstip voor stofzuigers zonder zakken die we meegeven is de volgende: vervang de filters na enkele jaren. Zelfs wanneer de filters goed onderhouden zijn, dus volgens de voorschriften, zal op termijn deze echter ook helemaal verstopt geraken en op didezee manier de levensduur van je stofzuiger verkleinen.


Verankering: Online diagnose stofzuigers

De nood en het effect van deze dienst voor de burger is uit het experiment duidelijk naar voor gekomen, daarom willen we deze dienst verankeren en nog verder optimaliseren. We willen op termijn de diagnose op deze website ter beschikking stellen en in een latere fase uitbreiden naar andere onderhouds- intensieve product categorieën.

Zoals gezegd gaan we de online dienst verankeren en verder aanbieden. Voor de online dienst treedt een tweede fase aan in de ontwikkeling om tot een volwaardige, professionele dienst te komen, namelijk, het online dienst blijven we gratis aanbieden, de herstellingen zullen naargelang de diagnose doorverwezen worden naar de herstelhub elektro @maakleerplek of naar andere herstelkanalen. De kosten verbonden aan die diensten zullen bijgevolg gelden voor de herstellingen.

Waarom is deze dienst er gekomen?

Vanuit onze missie voor meer lokaal herstel aanbod: Binnen Maakbaar Leuven zijn we steeds op zoek naar meer lokale herstellingen en meer hergebruik. We verkennen daarom nieuwe hands-on herstelmodellen, waaronder de Herstel Hub.

In het kader van een gesubsidieerd project: De Herstel Hub start op in het kader van een gesubsidieerd project, waar we met verschillende partners kijken (o.a. Vlaio, Vites, Repair&Share, De Kringwinkel, Vanden Borre en Herwin) hoe ieder vanuit zijn sterkte kan zorgen voor meer re-use en herstel. Het is vanuit deze middelen dat we op een professionele manier nieuwe herstelinitiatieven kunnen opstarten. Voor de herstelinitiatieven die aanslaan willen we ervoor zorgen dat ze ook kunnen blijven bestaan eens de projectmiddelen op zijn. We willen ze dus verankeren in de samenleving.

Meer herstelnieuws

Vacature: Community Bouwer (part-time, 50%)

Vacature: Community Bouwer (part-time, 50%)

14/02/24

Wil jij een boost geven aan de circulaire transitie in Leuven? Wil je burgers en organisaties actief betrekken bij de repairbeweging? Stel je dan kandidaat.

Hoe werkt de nieuwe Stedelijke Herstel Hub Elektro in Leuven?

Hoe werkt de nieuwe Stedelijke Herstel Hub Elektro in Leuven?

08/02/24
Wat is het? En wat is het verschil met een klassiek repair café?
Word hersteller

Word hersteller

14/02/22
Ben jij een handige Harry? Of misschien wel een ingenieuze Ingrid? Bij Maakbaar Leuven zijn wij nog opzoek naar vrijwilligers die graag aan…